2023-10-10
1. oktober 2023 kom det nye regler om salgsmarkedsføring som markedsførere bør vite om.

Dersom du bruker prisreduksjon som et middel for å selge varer, kalles det salgsmarkedsføring. Dette er ofte forbundet med ordet «salg», men har også ofte andre kampanjenavn som «back to school», «nyttårssalg» og så videre. Disse kampanjene er en viktig del av varehandelen, og derfor er endringer i lovgivning som regulerer dette betydningsfulle

De nye reglene kommer som en del av innføringen av EU sitt moderniseringsdirektiv (EU 2019/2161):



Når prisen på varer markedsføres som nedsatt, skal den næringsdrivende gi informasjon om varens førpris. Førprisen er den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før markedsføringen startet. Med laveste pris menes prisen som har blitt anvendt for varen overfor allmennheten, eller andre større grupper av forbrukere som tilhører ulike lojalitetsprogrammer eller kundeklubber. Hvis prisnedsettelsen øker gradvis, er førprisen den laveste prisen før første prisnedsettelse.

Dette regelverket er ikke helt ulikt det som har vært praksis i Norge, men det er noen ting som er anneledes. Spesielt regelen for å etablere varens reelle førpris og hvilke priser som skal brukes for å etablere denne. Frem til nå har regelen i Norge vært at førprisen skal regnes som den laveste prisen varen har blitt solgt for de siste seks ukene unntatt i perioder med salgsmarkedsføring. De nye reglene endrer dette på tre punkter.

1. Perioden endres fra seks uker til 30 dager.

2. Det stilles ikke lenger krav om faktisk salg. Det trenger ikke lenger å kunne dokumenteres at varen har blitt solgt til førprisen for at den skal regnes som førpris

3. Tilbud til kundeklubber, lojalitetsprogrammer og lignende skal regnes som en del av førprisgrunnlaget.

Reglene blir nå normalisert på tvers av markeder, og det er en stor fordel for aktører som jobber på tvers av flere markeder i Norden. For å holde kontroll på priser, hvilken pris du kan annonsere og hva andre aktører i markedet tar for tilsvarende varer, kan du bruke BuildFlow. Du kan sette opp spesialiserte uttrekk for å holde kontroll på priser på kategorier og varer med bare et tastetrykk.

Tilbake