2023-12-15
BuildFlow sitt avanserte overvåkingssystem henter daglig inn informasjon om produkter og priser i byggevarebransjen. Daglig overvåker vi nesten en million unike artikler. Det gjør at vi kan se alle små og store prisjusteringer. I dag skal vi se nærmere på byggisolasjon.



Byggisolasjon er produkter som mineralull og EPS. Gjennomsnittsprisen på isolasjon har variert mye de siste årene. Der hvor innendørsmaling har hatt en ganske stabil og lineær vekst, har byggisolasjon har store økninger og reduksjoner. Den største økningen var nyttår 2019, men vi kan også se at krigen i Ukraina også skapte flere store økninger og reduksjoner. Det er spesielt interessant å se at både prisoppgangen og nedgangen i denne forbindelse lå under KPI-linja.

Til tross for noen store prisendringer kan vi se at isolasjon ikke kan kalles en inndrager som brukes av kjedene til å tiltrekke seg kunder. Det er trolig fordi det i større grad er et «proff-drevet» produkt i større grad enn for sluttkunder. Da er rabattordninger viktigere enn tilbudskampanjer. Ser vi på de få kampanjene som er gjennomført ser vi at det er fokusert på vår og høst. Og er rimer godt. Det er de færreste som isolasjon på sommeren – da er det uteområdet som gjelder. Midt på vinteren er det

Prisenkampanjene er nesten utelukkende på mineralull. Det grunn til å tro at det er vanskelig å bruke f eks EPS og XPS som inspirasjonsprodukter som drar kunder inn i butikk.


Skal vi se på et av de klassiske produktene innenfor isolasjon, så er Glava sin «Proff 34 Plate 100mm» en fin representant. Og ser vi på den isolert, ser vi mye mer bevegelse enn på gjennomsnittsprisen i kategorien. Glava er i større grad et forbrukerprodukt med flere TV-reklamer opp gjennom årene.

Her kan vi trekke ut at det er mye penger å hente på å følge priser og kampanjer på isolasjon.

Avslutningsvis kan vi se at det trolig blir mer kampanjer på isolasjon. Den grønne bølgen som skylder over verden vil nok gjøre at etterspørsel og salg av isolasjon øker i tiden fremover.



Tilbake
}