2023-11-28
BuildFlow sitt avanserte overvåkingssystem henter daglig inn informasjon om produkter og priser i byggevarebransjen.

Daglig overvåker vi nesten en million unike artikler. Det gjør at vi kan se alle små og store prisjusteringer. I dag skal vi se nærmere på innendørsmaling.



Ulike varer har ulik høysesong. Noen varer omsettes mest på våren (når frosten og snøen forsvinner), noen på høsten og noe på vinteren. Gjennom året ser vi at innendørsmaling har flest kampanjer i august og september, men ganske jevnt kampanjetrykk gjennom året. Unntakene er juni, juli og desember. Våre analyser inkluderer ikke bare kampanjesesong, men også hvilke merkevarer som markedsføres til hvilken pris. Historiske data viser også tydelige trender og til tross for hyppigere prisjusteringer de siste årene, kan vi sette en prognose for prisene den kommende tiden. Det som kan forkludre prognosene er strukturelle endringer gjennom butikk- og kjede-etableringer, fusjoner og oppkjøp eller aktører som aktivt søker konjunkturbrudd for å endre oppfattelse og posisjon.

Det er tydelig å se på grafen at prisen har falt og konkurransen tilspisset seg rett etter koronapandemien startet og at prisen har ligget under KPI siden det.

Jotun Lady Pure Color – malingen alle har

Produkter med full distribusjon er godt egnet til prissammenligning og analyse av prisutvikling. Jotun har i lang tid vært den ledende aktøren på maling i Norge, men etter fremveksten av butikkenes EMVer har konkurransen blitt vesentlig skjerpet. Kjedene bruker mye plass på sine egne merkevarer som Infra (Coop), Opus (Optimera) og Harmoni (Maxbo). I tillegg har vi andre aktører som Flügger, Gjøco, Beckes, Scanox og Nordsjö. Konkurransen er hard

Produktet Lady Pure Color er en storselger. Men på grafen nedenfor kan vi se at prisen svinger mye. Våre prisanalyser viser at prisen april i år var nede i kr 479, så var den på sitt høyeste i juni og nede i 484 i oktober

Dette viser to ting. Først det åpenbare: Det er normalt mye å hente på å sjekke prisen på Lady Pure Color. Dernest: Lady Pure Color er et produkt kjedene bruker for å tiltrekke seg kunder i kampanjer.
Maling har også hatt en runde med krymflasjon, men den skjedde for flere år siden da 10 liter ble til 9 liter og 3 liter ble endringer 2,7 liter.



Fordeling gjennom året for byggevarehandelens kampanjer .
Sum antall kampanjer 2018-YTD 2023 pr måned for : INTERIØRMALING


Tilbake
}