2024-01-11
BuildFlow sitt avanserte overvåkingssystem henter daglig inn informasjon om produkter og priser i byggevarebransjen. Vi overvåker nesten en million unike artikler. Det gjør at vi kan se alle små og store prisjusteringer. I dag skal vi se nærmere på parkett.

Grunnlaget for denne artikkelen er fem år med data på 41 baseprodukter. Et eksempel på et baseprodukt er «Eik 3 stav 15 millimeter». Et baseprodukt er vår måte å gruppere like varer fra ulike produsenter - det finnes mange leverandører av Eik 3 stav 15 millimeter.

Vi ser altså på data på tvers av produsenter som Kärs, Tarket, Berg & Berg med flere. På denne måten kan vi sammenligne epler og epler. Med andre ord er hundrevis av parkettprodukter med i dette grunnlaget, og således får vi et veldig godt datagrunnlag for denne analysen.


Vi kan se at prisen på parkett har endret seg nesten identisk med KPI de fleste måneder og år. Sett imot de andre produktene vi har analysert, er dette uvanlig, men også litt gøy. Vi ser at bruddet med KPI-grafen skjer ved invasjonen i Ukraina. Dette var en tid med mye usikkerhet, og blant annet ga det store utslag i råvareprisene. For parkett var det spesielt trevareprisene som er interessante. Litt kontraintuitivt ble faktisk prisoppgangen lavere enn KPI.

Det regner vi med skyldes to ting.

1. Parkettprodusentene forhandler priser på innkjøp med lang horisont for nettopp å være beskyttet mot mindre konjunkturutslag.

2. Dernest løste situasjonen seg med trevaretilgang og priser raskt og fordelaktig.

Vi tror kombinasjonen av disse to elementene gjorde at parkettprisene lå nedenfor KPI en god stund.


Når det kommer til kampanjer, kan vi se at utsalgsstedene har gjennomført ganske mange de fem siste årene. Det er logisk. Mange former for parkett kan legges av legfolk, og det er et visuelt element som for eksempel kan brukes til å øke en boligs attraktivitet for eksempel ved et salg. Butikker og kjeder bruker parkettkampanjer for å tiltrekke kunder og omsetning. Legging av parkett krever normalt flere tilleggsprodukter som sjelden er på salg. Dermed kan butikkene bruke disse til å opprettholde margin.

Vi kan se at høsten er perioden med mest trykk på parkettkampanjer. Det gir mening å sette fokus på gulv når vi «flytter inn» etter en normal sommer med mye utetid.

Det er verdt å merke seg at antall kampanjer har falt jevnt og trutt. Vi regner med at dette skyldes uroligheter i verden, dyrtid og at nordmenn har vært restriktive med større investeringer.

Vi kan dog se en oppgang i kampanjer på slutten av fjoråret. Med en forventning om utflating av rentebanen og litt mer stabilitet for husholdningene, virker det fornuftig av kjedene å bruke nettopp parkett til å kickstarte oppussingsprosjekter igjen.


Spesielt om eikeparkett
Eik er allment oppfattet som en av de bedre tresortene for parkett. Det skylder at det er en hard tresort som igjen gjør det til en slitesterk parkett. Det er en storselger og derfor synes vi det et fint sted for et dypdykk. Vi ser spesielt på 1-stav og 3-stav parkett i Eik.

.

I grafen kan vi først se at 1-stav tilsynelatende er noe dyrere enn 3-stav. Det gir til dels mening da de trenger bredere treverk for å lage 1-stav (selv om vi gjetter at produksjon er optimalisert på 1- + 3-stav).

Prisen varierer ganske mye på de to baseproduktene. Vi ser at mye av prisnedgangen er på høsten som vi vet er kampanjetid. Det viser godt at parkett i Eik brukes som inndrager på høsten for mange av kjedene.

Send oss en melding

Har du spørsmål om våre produkter, tjenester, eller hvordan vi kan bistå deg? Vi er her for å hjelpe deg.

Takk! Meldingen din er sendt.
Tilbake