2023-12-08
BuildFlow overvåker løpende utviklingen i byggevarehandelen.

Vi ser blant annet på merkevarekampanjer og tilhørende priser. I tillegg registreres hvert døgn over en million observasjoner prisutvikling på byggevarer (som ikke er kampanjevarer).



De siste 20 årene økte kampanjeprisene på de aller fleste kapitalvarer i byggevarehandelen mer enn konsumprisindeksen (KPI), mens vi kan se av grafen at dette flatet ut 2018 og fra 2021 har faktisk prisutviklingen ligget under KPI. Årsaken til den store veksten før 2018 var bl.a. at produsentene begynte å levere produkter med høyere kvalitet og effekt. Årsaken til fallet nå i senere tid kan være flere, men for å trekke frem to vi tror er viktige.
     1) kampen for å levere budsjetter i etterkant av boliginvesteringen under korona
     2) Forsøk på i hente ut så mye som mulig i en tid med høye strømpriser og høyere renter.
Kjedene bruker annonsering til å kapitalisere på etterspørsel, og de siste året kan vi se at varmeeffekt har blitt en viktigere attributt.

Peisovener er normalt sett dyre, noe våre analyser også viser. Blant de peisovnene vi overvåker er gjennomsnittsprisen over kr 25.000. Det er nesten ingen under kr 10.000 og de dyreste ligger over kr 100.000. Vi kan lett klassifisere peisovner som en kapitalvarer. Dessuten er det en vare med en forventet levetid på flere tiår.

For kapitalvarer er det rentene og boligprisutviklingen som er den største faren. Når boligeiere får dårligere økonomi, fører det til mindre forbruk. Det påvirker igjen hvilke produkter kundene tar seg råd til å kjøpe. Tidligere har kjedene og produsentene vært veldig fokusert på design. Som ved kjøp av andre kapitalvarer er design ekstremt viktig, når en først skal legge mange penger på bordet for en ny peisovn.

I tillegg til at gjennomsnittsprisen har falt på peisovner, har også kampanjeprisene på falt. Kjedene og produsentene bruker kampanjevarer for å tiltrekke seg kunder.

Kjedene annonserer nå mer effektive peisovner fordi kundene vil ha det. Kundenes beslutning om innvendig oppussing styres først og fremst av et behov for vedlikehold og reparasjon. Tidligere har design vært på en klar andreplass, men nå i «dyrtid» kan vi se at kunder også er opptatt av varmeeffekt og varmelagring.

Ser vi på en av Jøtul sine storselgere «ovn Jøtul F162/F163» kan vi se at prisen har økt med nesten 60% de siste 6 årene.

Men nå i november var ovnen en kampanjevare i flere butikker med 10% prisreduksjon. En fin illustrasjon på det vi har skrevet her.

Denne kampanjen er faktisk en av få. Peisprodusentene og byggevarekjedene vet at det er færre som kjøper kapitalvarer nå for tiden og er derfor mer restriktive. Det gir utslag færre kampanjer, siden de forventer at det mindre penger og etterspørsel å kapitalisere på.

Fordeling gjennom året for byggevarehandelens kampanjer.
Sum antall kampanjer 2018-2023 pr måned for : Peisovner


Tilbake
}